دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

بیمارستان امام حسن مجتبی (ع)

emam
جهش تولید با مشارکت مردم
06 آبان 1404 سایت قدیم English
bg

 

ایمنی بیمار

تعریف ایمنی بیمار

به گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، ایمنی بیمار، عبارت است از پیشگیری یا کاهش احتمال بروز آسیب‌ها و صدمات مرتبط با مراقبت‌های سلامت، به کمترین حد قابل قبول

 

اهداف ایمنی بیمار

ایمنی بیمار، تلاش در جهت پیشگیری و کاهش خطرات، خطاها و آسیب‌هایی است که در حین ارائه‌ی خدمات سلامت، برای بیماران ایجاد می‌شود. اساس ایمنی بیمار، بهبود مداوم بر پایه‌ی یادگیری از خطاها و وقایع ناگوار می‌باشد.

اصول اولیه ایمنی بیمار در 9 راه حل ایمنی بیمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی گنجانده شده است.. 

 

9راه حل ایمنی بیمار

شناسایی صحیح بیمار

برقراری ارتباطات موثر کارکنان سلامت در زمان تحویل بیمار

 7 Rights دارودهی

انجام پروسیجر صحیح در محل صحیح بدن بیمار

تضمین صحت دارویی در مراحل انتقالی ارائه خدمات

کنترل محلول‌های الکترولیتی با غلظت بالا

اجتناب از اتصالات نادرست کاتترها و لوله‌ها

استفاده‌ی یکباره از وسایل تزریقات

بهبود بهداشت دست جهت جلوگیری از عفونت‌ها

 

شاخص های ایمنی بیمار

1-شاخص سقوط بیمار

2-شاخص زخم بستر

3-شاخص عوارض بیهوشی

4-شاخص عوارض جراحی

5-شاخص سوختگی با کوتر

6- عوارض انتقال خون

7- ترومبوز وریدی پس از جراحی

8-میزان ترومای تولد - ترومای نوزادی

9-میزان ترومای تولد - ترومای مادری

10 -میزان رعایت بهداشت دست ها

11-میزان عفونت بیمارستانی

12- درصد خطاهای پزشکی منجر به مرگ یا آسیب

 

شرح وظایف مسئول ایمنی بیمار

1- مشارکت با تیم مدیریت اجرایی درتدوین برنامه استراتژیک و بازنگری سالیانه آن

2-مشارکت با تیم مدیریت اجرایی در تدوین بودجه عملیاتی در راستای ارتقای ایمنی بیمار

3-مشارکت دربررسی گزارش های تحلیلی از کیفیت ارائه خدمات و ایمنی بیمار و استفاده از آنها در بازنگری ، ویرایش سند استراتژیک و سیاست های اصلی بیمارستان

4-مشارکت با تیم مدیریت اجرایی در پایش  مستمر برنامه های عملیاتی ایمنی بیمار و انجام اقدامات اصلاحی در صورت لزوم

5-نظارت بر تدوین ،اجرا و باز نگری برنامه سالیانه  عملیاتی ایمنی بیمار در بیمارستان به منظور دستیابی به استاتداردهای بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار با همکاری ذینفعان

6-مشارکت و همکاری فعال در تخصیص بودجه مناسب برای ارتقا ایمنی بیمار در برنامه عملیاتی

7-همکاری در خود ارزیابی استاندارهای الزامی ، اساسی و پیشرفته بیمارستان دوستدار ایمنی بیمار

8-طراحی و برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقاء آگاهی کارکنان از دستور العمل های ایمنی بیمار

9-بستر سازی و ایجاد با شیوه مناسب برقراری ارتباط کارکنان در خصوص موضوعات مرتبط با ایمنی بیمار با مدیران

10-هدایت و نظارت بر جلسات مربوط به کمیته های RCA

11-بررسی  و ریشه یابی علل وقوع خطاهای 29 گانه پزشکی  و ارائه راهکار اصلاحی و مداخلات لازم با مشارکت کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار

12-مشارکت در استفاده از وقایع رخ داده بعنوان درس آموخته جهت جلوگیری از تکرار وقایع ناخواسته و ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار

13-پاسخگویی درتمام موارد مرتبط باایمنی اعم از ایمنی بیماران، مراجعین ،کارکنان و بیمارستان

14-اجرای بازدیدهای منظم و مدون مدیریتی ایمنی بیمار و پیگیری و انجام اقدامات اصلاحی و بازخورد به مدیران بیمارستان و کارکنان بیمارستان و لحاظ نتایج آن در تصمیمات و اقدامات برنامه های مدیریت

15-ارائه گزارشهای تحلیلی / دوره ای از فعالیت ها و روند ارتقاء کیفیت خدمات ایمنی بیماران و پیگیری اجرای اقدام اصلاحی / پیشگیرانه منتج از گزارش های بررسی شده به ریاست بیمارستان

16-عضو ثابت تیم مدیریت و رهبری بیمارستان و حضور فعال در جلسات و کمیته های بیمارستاتی ( حداقل حضور در کمیته های مرگ و میر و عوارض  ، انتقال خون ،دارو درمان ،اخلاق پزشکی الزامی است )

17-تدوین روش اجرایی ارزیابی پیشگیرانه خطاهای پزشکی با حداقل های مورد انتظار در بخشها /واحدهای بیمارستان درکمیته های مرتبط

18-ارائه نتایج ارزیابی پیشگیرانه خطاهای پزشکی پس از تعیین اولویتهای خطاهای احتمالی در بخشها/واحدهای بیمارستان درکمیته های مرتبط

19-تدوین و اجرای اقدام اصلاحی/برنامه بهبودکیفیت /پیشگیرانه خطاهای پزشکی

20-تدوین روش اجرایی نحوه گزارش دهی خطاهای پزشکی بدون ترس از سرزنش و تنبیه با مشارکت کارشناس هماهنگ ایمنی و صاحبان فرایند

21-مشارکت با دفتر بهبودکیفیت در ثبت صحیح /کامل و جاری سوابق خطاهای پزشکی

22-استفاده از سوابق  خطاهای پزشکی ثبت شده در ارتقای ایمنی بیماران

23-تعیین و پایش شاخصهای ایمنی بیمار با مشارکت پزشکان/پرستاران و سایرکارکنان بالینی

24-تحلیل شاخصهای ایمنی بیمار در فواصل منظم

25-ارائه گزارش نتایج شاخصهای ایمنی بیمار از طریق نامه رسمی به ریاست بیمارستان حداقل سه ماهه

26-نظارت بر اجرای اقدامات اصلاحی مصوب تیم مدیریت اجرایی

27-ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده برای ارتقاء ایمنی در فواصل زمانی مدون

28-ارائه گزارش ارزیابی اثربخشی اقدامات انجام شده برای ارتقاء ایمنی در جلسات تیم مدیریت اجرایی

29-مشارکت و همکاری فعال با کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار در چگونگی راهبری موضوعات تهدید کننده ایمنی بیمار

30-نظارت بر حسن اجرای و ظایف سایر اعضاء تیم ایمنی بیمار (رابطین ایمنی بیمار )

 

شرح وظایف کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار

1.   مشارکت در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان

2.   هماهنگی برنامه ایمنی بیمار با مدیریت ارشد بیمارستان

3.   تدوین ، اجرا و بازنگری برنامه سالیانه ایمنی بیمار در بیمارستان به منظور دستیابی به سطح یک استانداردهای بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار با همکاری ذینفعان

4.   شرکت و همکاری فعالانه در تدوین خط مشی ها و روش های اجرایی در سازمان به منظور اشاعه ارائه خدمات بهینه

5.   خودارزیابی استانداردهای الزامی بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان

6.    طراحی و برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقاء درک و بصیرت کارکنان از استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار

7.   بررسی فرهنگ ایمنی بیمار بر مبنای سالیانه  و اقدام اصلاحی به منظور ارتقاء آن

8.   شرکت در بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار و پیگیری انجام اقدامات اصلاحی و بازخورد به کارکنان

9.   همکاری در انجام ممیزی های بالینی و پیشنهاد موضوعات ممیزی بالینی بر اساس نتایج بازدیدهای مدیریتی و تحلیلی ریشه ای وقایع

10. نظارت بر ایجاد و چگونگی استفاده از سیستم یادگیری و گزارش دهی اتفاقات ناخواسته در بیمارستان

11. شرکت و همکاری فعالانه با کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار و مدیریت خطر در چگونگی رهبری موضوعات تهدید کننده ایمنی بیمار

12. شرکت و همکاری فعالانه در تحلیل ریشه ای وقایع تهدید کننده ایمنی بیمار

13. اقدام اصلاحی بر اساس نتایج تحلیل ریشه ای وقایع به منظور کاهش خطرات در سازمان

14. بستر سارزی و ایجاد شیوه مناسب برقراری ارتباط در خصوص موضوعات مرتبط به ایمنی بیمار در داخل  بیمارستان

15. نظارت بر انجام وظیفه سایر اعضای تیم ایمنی بیمار به منظور حسن اجرای وظایف

 

معرفی کارکنان

 دکتر علی اکبرزاده نجار(مسئول ایمنی بیمار)

نرگس صلواتی (کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار)

 

راهنماها

شماره تلفن:02645355953-7 داخلی 304

*الزامات اخذ رضایت آگاهانه و تشخیصی درمانی(پروسجرهای )تهاجمی

*بازدید های مدیریتی ایمنی بیمار

*داروهای حیات بخش و ضروری

*راهنمای بهداشت دست در مراقبت از بیماران

*راهنمای پیشگیری از سقوط بیمار

*راهنمای تکمیل فرم مدیریت زخم

*راهنمای دارو با هشدار بالا

*راهنمای داروهای با اسامی و اشکال مشابه

*راهنمای شناسایی صحیح بیماران

*راهنمای تضمین صحت دارو

*راهنمای برقرای ارتباط صحیح کارکنان خدمات سلامت در حین تحویل بیمار

*راهنمای پیشگیری از اتصالات نادرست کاتترها و لوله ها

*راهنمای پیشگیری از زخم فشاری

*راهنمای جراحی ایمن

*گایدلاین شناسایی صحیح بیماران در بخش های بستری و سرپایی ،انتقال خون

 

 

دستورالعمل ها

*دستورالعمل پیشگیری از ترومبو آمبولی وریدی

*دستورالعمل رعایت بهداشت دست در مراکز بهداشتی درمانی

*دستورالعمل استریل فوری

*دستورالعمل تزریقات ایمن

*دستورالعمل داروی پرخطر

 

فرم ها

*فرم گزارش فوری وقایع ناخواسته تهدید کننده

*فرم خطا

 

کتابچه ها

 *کتابچه ایمنی بیمار

*کتابچه آموزشی ایمنی کمک پرستاران

*کتابچه علائم وخیم بیماری ها

 

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: